24 January 2011

JANJI ALLAH ADALAH PASTI




“ Tiada kata yang dapat dilafazkan dengan kata-kata apabila DIA memberi sesuatu yang kita sendiri tidak pernah menyangka. Tidak pernah terfikir, tidak pernah bermimpi apatah lagi terlintas di hati. Betapa kurniaan-Nya terasa nikmat tidak terperi, maka diri terus sujud mengagungkan kebesaran kuasa Ilahi… Sesungguhnya, janji Allah adalah pasti, buat hati yang terus meyakini tanpa rasa ragu-ragu lagi…!”


Ucapan di atas bukanlah sebuah retorik.

Tiada perkataan yang tepat untuk digambarkan perasaan itu, sebuah perasaan rasa bahagia yang tidak 
terhingga apabila DIA mencurahkan nikmat kurniaan kepada hamba-hamba pilihan-Nya.

Kadang-kadang kita merasakan sesuatu hal itu sangat mustahil untuk kita menggapainya, namun tiba-tiba 
Allah menjadikan ia kenyataan. Diri terasa di awangan, apakah ia mimpi atau sekadar sebuah khayalan?

Tidak. Ia bukan khayalan lagi, kerana telah terbukti kekuasaan-Nya yang berhak membuat sesuatu yang mustahil kita rasakan itu menjadi sebuah kenyataan.

Firman-Nya menegaskan:

“Sesungguhnya urusan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu Dia hanya berkata kepadanya, ‘Jadilah!’ maka jadilah sesuatu itu.” (Yassin:82)





Tulisan ini ditulis untuk dikongsi, kerana ingin menyentuh para hati yang merasa gundah dan gelisah serta hampir berputus asa untuk berjuang di atas jalan-Nya.

Tulisan ini juga ingin mengajak para pembaca agar sentiasa pasrah hati dan redha dengan setiap ketentuan Ilahi kerana semuanya punya hikmah yang tersendiri.

Moga perkongsian ini dapat membuat jiwa menjadi tenang serta merasa semakin yakin dengan janji-janji Tuhan.


Tiap Hal Yang Teruji, Punyai Aturan Yang Tersendiri


Memang tidak dinafikan, berjuang di atas jalan Allah bukan semudah kata pujangga, bukan pula seindah madah bicara.

Sememangnya kita cuma hamba biasa.

Namun, Allah mengetahui batas kemampuan setiap hamba. Tidak akan diuji hati-hati manusia melainkan tersedia hikmah dan ganjaran dari-Nya, yang acap kali kita tidak menyedarinya. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Cuba kita sama-sama renungi...

Tika kita merasa lemah dan hampir berputus asa, tiba-tiba  DIA memberikan ruang cahaya agar kita tidak terus buntu berada dalam kegelapan.

Tika diri merasa lelah dalam mengerjakan amal kebaikan dan ibadah, tiba-tiba DIA menggantikan amal itu dengan dihapuskan semua keburukan dan menggantikannya dengan pelbagai nikmat yang kita sendiri tidak dapat menduga.

Inilah janji Allah dalam kalam suci-Nya menyebut:

“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan melaksanakan urusan (yang dikehendakinya). Sesungguhnya Dia telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (At-Talaq:2-3)

Allahuakbar…Betapa cantiknya aturan Allah.

Barangsiapa yang bertakwa kepada-Nya, pasti tidak akan disia-siakan dan mereka tidak akan dirugikan walau sedikitpun.


Hadiah Buat Orang-orang Mukmin


Ucapan mukadimah yang penulis paparkan bukan sebuah ucapan kosong, tetapi sebuah perasaan bahagia dan gembira yang tidak dapat diterjemahkan dengan sebuah kata-kata.

Nikmat agung kurniaan Ilahi itu sebenarnya hadiah buat orang-orang mukmin.

Hadiah buat mereka yang tetap teguh berada di atas jalan Allah, tidak sesekali merasa merasa putus asa mahupun kecewa. Mereka itulah orang-orang yang sentiasa bersungguh-sungguh berjuang dan berjihad di atas jalan-Nya, maka Allah juga akan sentiasa berada di sisi mereka.

Firman Allah Taala:

“Dan orang-orang yang berjihad untuk mencari keredhaan Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, Allah beserta orang-orang yang berbuat baik” (Ar-Rum:69)


Hati Tetap Menyakini


Rasa sabar dan syukur, redha dan pasrah serta tawakal dengan penyerahan hati yang tinggi kepada Allah, itulah sebenarnya kunci kebahagiaan bagi seorang mukmin.

Biarpun diasak dengan seribu macam ujian, godaan, kesusahan mahupun keperitan, tetapi hati tetap teguh menyakini dan berpegang pada janji-janji-Nya.

Dalam kesempitan, Allah melapangkan. Dalam kesusahan, Allah memberikan kekuatan luar biasa, betapa ajaibnya orang mukmin.

Orang-orang yang terus bersabar dan berpegang kepada-Nya pasti akan diberi kemenangan. Dan nikmat yang paling tidak terperi rasanya adalah mendapat kemenangan yang paling agung kelak, iaitu dengan dibalasi nikmat JANNAH yang kekal abadi bahagia selamanya.

Kalam-Nya menyebut:

“Sesungguhnya orang-orang yang berkata, ‘Tuhan kami adalah Allah’, kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan berkata), ‘Janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu bersedih hati dan bergembiralah kamu dengan (memperoleh) syurga yang telah dijanjikan kepadamu”  (Fussilat:30)

Subhanallah! Sangat indah janji Sang Khalik. Di dunia lagi DIA telah memberi pelbagai kurniaan kepada manusia, di ‘sana’ pula menanti sebuah nikmat yang tidak terbanding taranya.

Betapa pemurahnya Tuhan, tetapi sedikit sekali manusia berfikir akan hal tersebut dan sedikit pula mereka yang bersyukur.


Hikmah Itu Seiringan


Sesungguhnya hikmah itu seiringan dengan setiap ketetapan dan ujian yang diberikan kepada sang hamba. 

Cuma, ia terpulang pada diri kita apakah mampu bersabar dan merasa redha (pasrah) dengan ujian yang menimpa?

Buat para hati yang tetap istiqamah berjuang di atas jalan Tuhan, tiada rasa khuatir dan tidak pernah berputus asa dengan rahmat Tuhan, mereka itulah orang-orang yang mendapat pertolongan dan petunjuk dari Ilahi.

Firman Allah Taala:

“Sesungguhnya orang-orang yang berkata, ‘Tuhan kami adalah Allah,’ kemudian mereka tetap istiqamah, tidak ada rasa khuatir pada mereka dan mereka tidak pula bersedih hati. Mereka itulah para penghuni syurga, kekal di dalamnya sebagai balasan atas apa yang telah mereka kerjakan.” (Al-Ahqaf:13-14)



Dan mataku kini terbuka
Pada hikmah dugaan
Menguji keimanan 
Tak kan dilontarkan-Nya ujian 
Diluar kekuatan setiap diri insan…



Cepat atau Lambat: Janji Allah Adalah Pasti


Suka untuk saya menyebut;


Orang-orang yang sentiasa REDHA dan YAKIN di atas setiap ketentuan Allah yang telah ditetapkan, maka sudah pasti DIA juga akan meredhai seluruh hidup kita.


Buat mereka yang tulus ikhlas sentiasa berusaha tanpa putus asa dalam pencarian REDHA ILAHI, pasti DIA tidak akan sesekali mensia-siakan melainkan diberi dengan gantian dan balasan yang lebih baik daripada yang kita sangkakan.

Biarpun diasak dengan pelbagai mehnah ujian, namun hati tetap bersabar dan bersabar kerana merasa yakin akan janji-janji Ilahi.

Sesungguhnya DIA tidak akan sesekali memungkiri janji.

Cuma, cepat atau lambat terpulang kepada Ilahi dalam DIA menilai tahap kekuatan dan kesabaran setiap hamba-Nya dalam ujian yang diberi.


Penutup: Yakinlah Duhai Hati!


Keyakinan datangnya daripada hati. Sekeping hati tulus yang menyakini, terus berpegang teguh tanpa rasa ragu-ragu lagi.

Yakinilah duhai hati..

Asalkan kita berada di atas jalan-Nya yang benar, maka pasti Allah akan meneguhkan kedudukan kita dan teriring bunga-bunga hikmah dari Ilahi.


Akhir kata dari penulis, mari sama-sama kita bina sebuah keyakinan yang utuh kepada Ilahi dengan berpegang teguh pada setiap kalam-Nya agar jiwa menjadi semakin tenang, perjuangan yang perit terasa lapang, dan yang paling penting kita dapat meraih redha Tuhan.!


“Ya Allah…betapa agung kuasa-Mu… terasa hilang segala nestapa, terangkat segala beban derita di jiwa…terhapus sudah untaian air mata duka… Dengan keindahan hikmah dugaan dan nikmat kurniaan yang Engkau anugerahkan, tidak akan sesekali disia-siakan.. Tuntuni langkah kaki ini agar tetap utuh dan teguh di atas jalan lurus-Mu…amin”



12 comments:

  1. salam n selamat berjuang tuk agama yang tercinta yer.. Allahu Akbar.

    ReplyDelete
  2. Salam...

    sungguh tenang membaca enrty ini....terima kasih kerana berkongsi. Moga diri saudari sentiasa dirahmati Allah

    ReplyDelete
  3. anonymous: wslm wbr...Alhamdulillah.. syukran ats sokongn yg dberikan,,insya ALLAH tdk akan sskali brputus asa d atas jalan-NYA...slm perjuangn brsama mncari redha ILAHI.!

    ReplyDelete
  4. aleesya: Alhamdulillah,syukur krn ia dpt menyentuh hati org yg ingn mndengar bicara kalam-NYA, cuma ia diterjemahkan oleh insn yg faqir dari luahan hati ini..
    afwan..smoga diri saudari sbg pmbaca yg mngmbil ia sbg pngjaran, moga lebih baik dari org yg mnyampaikan..

    ReplyDelete
  5. subhanallah..janji Allah pasti berlaku...Insya Allah.same2 nantikan hikmahnye..

    ReplyDelete
  6. insya allah, buat org2 yg ykin dn sabar pasti hikmah-Nya nanti sangat manis..jgn lpe smbil menanti smbil istiqamah dan doa ya!

    ReplyDelete
  7. Assalmammualaikum..terimakasih atas perkongsian...perkongsian yang bermenfaat..

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum...minta izin ambil sedikit isi untuk kegunaan sendiri..

    ReplyDelete
  9. Aamiin Yaa Allaah Yaa Robbal 'alamiin,,

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...