22 February 2014

Menjemput Jodoh Terindah





Bismillah. Assalamualaikum.

Salam angin kedamaian dan ketenangan buat pengunjung ke teratak doif ini.

Tulisan ini ditulis oleh insan yang sentiasa doif, dan mungkin ditujukan khas untuk hati-hati yang merasa 'doif' apabila memikirkan soal jodoh.

*Lagi-lagi bab jodoh. Dah tiada benda lain ke nak cerita?*

Nah, untuk orang yang dah berkahwin, dah bertunang atau sedang 'berbahagia' punyai pasangan, usah baca ya. 

Entry ini khusus untuk orang bujang yang masih belum menemui teman hidupnya. Entry ini special untuk hamba-hamba yang ingin mencari cinta suci dalam keredhaan-Nya. 

Pertamanya, suatu hakikat yang harus sentiasa kita fahami dan sedari. Mahu menemukan jodoh yang terindah, bukan seindah-indah yang kita bayangkan. Bukan juga semudah-mudah untuk kita dapatkan.

Jodoh terindah itu tersembunyi. Terhijab oleh sang mata kasar. Tetapi, ia ada dalam penilaian dan aturan Allah SWT.

Selalu saya ingin tegaskan, jodoh itu sangat berkait rapat dengan keimanan seseorang. 

Bukan berkait pada banyak mana harta dia kumpulkan, bukan berkait dengan banyak mana kata-kata romantis dilakarkan untuk mendapatkan pasangan, bukan juga disandarkan kepada banyak mana mekap yang dipakai untuk menarik perhatian.

Itu semua tidak dinafikan adalah asbab yang menarik kepada jodoh tetapi sentiasalah letakkan dalam fikiran, yang paling utama ia berkait dengan keimanan kita.

Ya, sekali lagi saya ulang. 'Keimanan kita pada-Nya.'




Menunggu atau menjemput jodoh?


"Sudah lama benar menunggu, tetapi tidak bertemu juga jodoh yang sesuai."

"Saya sudah lama menunggu dirinya, tetapi tiada jodoh juga akhirnya..."

"Sudah lama benar menanti, tetapi tiada juga yang sudi."


Antara ungkapan dan ayat-ayat sedih sering terdengar.

Cukuplah bersedih. Apa guna kita terus larut dalam kesedihan yang tidak membawa apa-apa hasil?

Cuba fahami dengan baik istilah 'menunggu' dan 'menjemput'. Adakah sama maksudnya?

Contoh mudah. Seorang wanita berkenan kepada seorang lelaki. Dia menyukai lelaki itu dalam diam. Hari demi hari berlalu, dia menunggu sahaja sambil melihat sang lelaki dari kejauhan.

Dia menunggu sambil berkhayal, membayangkan dapat bina hidup yang indah-indah dengan lelaki tersebut. Membayangkan punya anak yang soleh, membayangkan punyai waktu yang sentiasa romantis dengan sang suami kelak.

Menunggu sambil berangan, nak pula baca novel-novel yang lagha. alahai... Akhirnya, pelajaran dia merosot. Kerja tak tahu ke mana. Solat tidak khusyuk, ibadah dengan Allah kucar-kacir, hubungan dengan keluarga tidak mesra. 

Kerana apa? Sebab, terlalu banyak berkhayal mengingati lelaki yang dicintai dalam diam. Kesudahannya, lelaki itu berkahwin dengan orang lain, tidak sedikit pun ingin memandang kepada dirinya.

Apakah penantiannya itu sama dengan menjemput?

Contoh kedua. Seorang lelaki yang menyukai seorang wanita dalam diam. Dia sedar, dirinya tidak punya apa-apa keistimewaan. Rupa paras juga cuma biasa-biasa. Tetapi dia  tidak ingin berputus asa berusaha. Lelaki tersebut bersungguh-sungguh menuntut ilmu. Dengan keputusan yang cemerlang, dia mendapat kerja yang baik.

Bersungguh pula dia bekerja mencari rezeki yang halal, di samping meningkatkan diri dengan ibadah. Meningkatkan amalan dan ilmu agama. Kerana dia sedar, dia akan menjadi pembimbing bagi isterinya kelak dan pencarian nafkah adalah menjadi tanggungjawab yang wajib baginya. 

Dia tidak menawarkan kata-kata cinta dan rayuan tetapi dengan segala persiapan diri dan iman akhirnya dia pergi menjemput jodohnya, melamar wanita tersebut dengan persetujuan yang terindah.

Nampak tak perbezaannya?

Kita berada di contoh yang mana?

*Ditanyakan kepada adik-adik remaja yang masih bersekolah dan yang sedang belajar di U* 

"Jatuh cinta itu tidak salah, tetapi bercinta dengan khayalan palsu itu yang parah."




Bagaimana menjemput jodoh terindah?


Lalu, apakah cara untuk kita menjemput jodoh yang terindah?

Kita memang menanti, tetapi bukan menanti jodoh dengan cara berfantasi. Berpijaklah di alam realiti.

Pertama, bersyukurlah apabila Allah masih lagi tidak mendatangkan jodoh kita terlalu awal.

Melihat kepada sahabat-sahabat yang ramai berkahwin muda, kahwin semasa belajar, apakah benar-benar mereka sudah siap berhadapan dengan badai ujian rumahtangga?

Mungkin sekali pandang, macam romantik dan best jer tengok kawan-kawan yang nikah awal. Dapat study sama-sama. Pergi ke U sama-sama. Makan sama-sama, suap menyuap lagi di hadapan kita.

Tak perlulah cemburu ya. Yang nampak macam 'best' di mata kita sebenarnya realitinya tidak begitu.

Sahabat-sahabat saya majoritinya sudah ramai berkahwin. Satu demi satu mengungkapkan masalah dan ujian yang berlaku dalam rumahtangga mereka.

Bukan mereka merungut, tidak pula mereka membuka aib pasangan, tetapi perkongsian ujian yang berlaku dalam rumahtangga mereka itu adalah realiti yang tidak dapat dinafikan.

Baik masalah kewangan, masalah tidak sefahaman, masalah mertua, ipar duai, dan seribu macam lagi masalah yang memang realiti begitulah lumrah hidup berumahtangga. Mana nak sama hidup orang bujang?

Sebab itu, persoalan di sini adalah persiapan kita untuk menghadapi segala macam masalah yang akan timbul pada masa akan datang.

*Habis tu, nak tunggu bersedia, sampai bila-bila tidak bersedia.*

Ya, benar. Kalau nak tunggu bersedia, sampai bila-bila tak kahwinlah jawabnya. Sebab itu, ada beza, menunggu semata-mata atau mempersiapkan diri dengan sebaiknya.

Tetapi, tidaklah pula saya nafikan, betapa banyak kebaikan orang yang bernikah awal. Andai sudah ada yang berkenan, wali dan famili sudah setuju, maka itu lebih baik diawalkan dan disegerakan pernikahan.

Maksud saya di sini, bagi orang yang masih belum bertemu jodohnya. Tidak ada yang merisik bertanya. Oleh itu, diri kitalah yang harus berusaha sedaya upaya untuk menjemput jodoh yang terindah.




Ruang dan peluang yang berharga


Sebenarnya, apabila jodoh datang lewat Allah sebenarnya sedang membuka ruang dan peluang untuk kita. Peluang apa?

Peluang untuk kita semakin memperbaiki amal ibadah. Ruang untuk kita semakin mendekati DIA serapat-rapatnya.

Kerana di saat kita lagi sendiri dan keseorangan, bukankah ia adalah masa yang paling terbaik untuk kita bersendirian dengan Allah?

Bukankah saat ini adalah masa yang paling berkualiti untuk hati kita terus berhubung dan berkomunikasi dengan Allah?

Bukankah kita patut bersyukur, Allah tidak membuatkan kita hanyut dan lalai dengan cinta manusia yang tidak halal?

Kerana itu, semakin mendekatlah kepada-Nya. Inilah ruang waktu yang paling berharga. Untuk kita merayu merintih dengan Kekasih Agung. Untuk kita beribadah dengan hati yang paling khusyuk.

Cuba bayangkan bila sudah ada pasangan dan anak-anak kelak. Mana nak uruskan makan pakai suami dan anak-anak, bekerja lagi. Akan sibuk berkejaran dengan banyaknya tugas dan tanggungjawab kepada keluarga.

Jadi, hargailah masa yang ada ini dengan sepenuh ketaatan kepadaNya. Bukan terbazir masa dengan perkara yang lagha dan sia-sia.


"Gembirakanlah hatimu dengan mendekat kepadaNya, kerana boleh jadi jodoh yang datang terlambat itu merupakan jalan untuk menaikkan darjatmu di sisi Allah."




Perbaiki diri dan mutaba'ah amal


Impikan lelaki yang hatinya terikat dengan masjid? Duhai wanita, solatlah di awal waktu. Jaga sungguh-sungguh ibadah solat. Jangan diremehkan sembahyang 5 waktu dan solat-solat sunat.

Mutaba'ah amal ibadah kita perlu lebih dipertingkatkan. Solat Dhuha, solat Tahajud, solat Rawatib, solat Taubat harus sentiasa dilazimi.

Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali orang-orang yang khusyuk." (Al-Baqarah:45)


Ambillah masa untuk mentadabbur al-Quran. Ambillah waktu untuk menghayati hadis-hadis Nabi SAW. Kedua-dua ini adalah sandaran asas utama untuk kita membina sebuah keluarga yang teguh berpegang denganNya.

Andai tajwid masih berterabur, pergilah belajar memperbetulkan bacaan. Andai tidak pernah membelek hadis Nabi SAW, pergilah ke majlis ilmu mendengar orang mengajar kitab.

Kita bukan sekadar menunggu, tetapi menjemput jodoh dengan mempersiapkan diri untuk menjadi pasangan yang terindah buat jodoh kita kelak.

Lelaki dan wanita persiapannya sama sahaja. Tidak ada istilah wanita yang harus lebih bersiap sedia berbanding lelaki. Kedua-duanya akan memegang amanah dan tanggungjawab masing-masing.

Andai masih rasa kurang agama di dada, belajar dan carilah ilmu tersebut. Tingkatkan akhlak dan peribadi. Perlengkapkan diri dengan Fiqh Wanita, Fiqh Kekeluargaan dan pelbagai Fiqh lagi. 

Andai kita tidak menyibukkan diri dengan pencarian ilmu, takutilah kita akan 'disesatkan' oleh serangan hawa nafsu.

Bagi yang belajar agama pula, jangan sesekali merasakan diri sudah 'cukup' dengan ilmu agama yang ada di dada. Ilmu yang dipelajari itu sebenarnya hanya sebagai 'kunci' sahaja.

Andai ada kunci, tetapi tidak berusaha membuka peti, takkan terbuka juga peti tersebut. Seperti itulah juga orang yang belajar agama, selagi tidak diamalkan ilmu yang ada di dada, selagi itulah tidak akan mampu untuk dia kuat menongkah arus ujian yang lebih berganda dari orang yang tidak belajar agama.

Selain itu, teruslah berdoa tanpa jemu. Teruslah optimis berdoa tanpa merasa buruk sangka kepada Allah.

"Doa adalah senjata yang paling ampuh. 'Connection' yang paling kukuh. 
Hubungan dengan manusia yang tidak pasti itu sangatlah rapuh, tetapi hubungan yang dibina dengan Allah itu akan semakin teguh."




Berjodoh dengan jodoh @ berjodoh dengan ajal?


Antara dua kenyataan itu, pasti akan kita terima salah satu antaranya. Samada di sepanjang penantian kita dalam menjemput jodoh akan berjodoh dengan jodoh, atau berjodoh dengan ajal.

Siapa yang akan tahu bila waktu ajalnya tiba? Tiada siapa yang tahu. Andai sepanjang penantian ini kita ditakdirkan berjodoh dengan ajal terlebih dahulu, maka berbahagialah kerana kita telah mempersiapkan diri dengan sebaiknya.

Allah SWT Maha Adil, tidak akan sesekali menzalimi hambaNya yang beriman. Tidak akan sesekali Allah sia-siakan usaha sang hamba memperbaiki diri hanya kerana untuk melamar redhaNya semata.

Andai kata berjodoh dengan ajal terlebih dahulu, maka kita akan dapat juga jodohnya. Berjodoh dengan jodoh di syurga!

Untuk akhirul kalam, impikan jodoh terindah tak perlu melihat terlalu jauh. Lihat dalam-dalam pada diri kita sendiri. Cerminlah kembali akhlak dan peribadi kita dahulu sebelum sibuk-sibuk nak listkan ciri-ciri idaman bakal pasangan.

Nilai jujur-jujur tahap keimanan kita pada Allah. Seperti mana diri kita semakin memperbaiki diri, seperti itu jugalah pasangan yang akan kita perolehi. 

Jodoh terindah itu seperti pelangi yang tersembunyi. Pelangi itu akan muncul, setelah kita bersabar menghadapi ribut petir dan hujan yang mencurah.

Andai sudah berusaha sedaya upaya tetapi masih belum menemukan jodohnya, pujuklah hati dengan ayat ini. Bersabar dan bertawakallah, itu kepasrahan yang sangat Allah cintai.

"Kemudian, apabila kamu telah berazam (bertekad dan berusaha), maka bertawakallah kepada Allah. Sungguh, Allah mencintai orang yang bertawakkal." [ali Imran, 3:159].




Ibn Jauzi berkata: "Sebenarnya Allah sedang mengujimu, agar tampak sejauh mana kesabaranmu. Dia ingin melihat sejauh mana rasa rendahmu di hadapan Sang Khaliq dan Dia ingin menganugerahkan kebaikan sebesar-besarnya atas kesabaranmu."


Sekian, wallahua'lam.


p/s: Tips terakhir, menjemput jodoh dengan sedekah. Tak percaya dengan keajaiban sedekah? Boleh cuba try dahulu dan lihat hasilnya ya! :')
*Tonton sekejap video tips menarik yang diajarkan oleh Ustaz Yusuf Mansur, seorang kiyai yang terkenal di Indonesia. Semoga beroleh manfaat. Insha Allah.





: hikmatul islam

: 0330 pm

: 21 rabiulakhir 1435H

12 comments:

  1. Good post admin
    I love Islam and want know more and more about Islam
    Today i have visited your Islamic Blog and feeling good to see your collections about Islam.

    Please share more things about the Islam.
    MP3 Naat And Videos

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah dan terima kasih perkongsian yang sangat baik, saya minta izin nak share ya.

    ReplyDelete
  3. Subhanalloh, mari selalu perbaiki diri kita ^^.
    Salam kenal saya dari Indonesia

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah terima kasih tulisan ini sudah menghibur saya .... share musicnya bagus ... ijin copas ke blog saya boleh...?

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah, diizinkan share Hanis Khiri dan saudara Sodik, moga lebih dipanjangkan manfaatnya pada semua :)

    Fatimah, salam kenal dari Indonesia.

    ReplyDelete
  6. Subhanallah...hebat penulisan yg trkandung pencerahan dimana bila dibaca trbuka skit hati nie...bkn hnya dri satu sudut ttpi dri pelbagai sdut mngenai jodoh...alhamdulillah satu pedoman bagi yg sedang mncri jodoh sperti saya...trima ksih atas penulisan ini...

    ReplyDelete
  7. saya...taktahu kenapa....tapi...saya menangis baca entry ini...

    ReplyDelete
  8. Izinkanlah saya menulis / menebar sejumlah doa, semoga Allaah SWT mengabulkan – KHUSUSNYA TERKAIT JODOH. Aamiin yaa Allaah yaa rabbal ‘alamiin.

    Lebih dan kurang saya mohon maaf.

    PEMBUKA :

    Asyhaduu anlaa ilaaha illallaah wa asyhaduu anna muhammadarrasuulullaah

    A’uudzubillaahiminasysyaithaanirrajiim

    Bismillahirrahmaanirrahiim

    Alhamdulillaahi rabbil ‘aalamiin,
    Arrahmaanirrahiim
    Maaliki yaumiddiin,
    Iyyaka na’budu wa iyyaaka nasta’iin,
    Ihdinashirratal mustaqiim,
    Shiratalladzina an’amta alaihim ghairil maghduubi ‘alaihim waladhaaliin

    Aamiin

    Bismillaahirrahmaanirrahiim

    Alhamdulillaahirabbil ‘aalamiin, hamdan yuwaafi ni’amahu, wa yukafi mazidahu, ya rabbana lakal hamdu. Kama yanbaghi lii jalaali wajhika, wa ‘azhiimi sulthaanika.

    Allaahumma shalli wa sallim wa baarik, 'alaa Sayyidinaa wa Nabiyyinaa wa Maulaanaa wa Maulaanaa Muhammadin wa ikhwaanihii minal anbiyaa-i wal mursaliin, wa azwaajihim wa aalihim wa dzurriyyaatihim wa ash-haabihim wa ummatihim ajma'iin.


    ALLAAHUMMAFTAHLII HIKMATAKA WANSYUR ‘ALAYYA MIN KHAZAA INI RAHMATIKA YAA ARHAMAR-RAAHIMIIN.


    RABBI INNII LIMAA ANZALTA ILAYYA MIN KHAIRIN FAQIIR.

    RABBI LAA TADZARNI FARDAN WA ANTA KHAIRUL WAARITSIN.
    (QS. Al-Anbiya-i': 89).

    اَللّهُمَّ اغْفِرْلِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَاكَمَارَبَّيَانِيْ صَغِيْرَا

    “Allaahummaghfirlii waliwaalidayya war hamhumaa kama rabbayaanii shagiiraa”.

    "Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri.” (QS. Al-Ahqaaf: 15).

    Allaahumma innaa nas’aluka salaamatan fiddiini waddun-yaa wal akhirati wa ’aafiyatan fil jasadi wa ziyaadatan fil ‘ilmi wabarakatan firrizqi wa taubatan qablal mauti, wa rahmatan ‘indal mauti, wa maghfiratan ba’dal maut. Allahuma hawwin ‘alainaa fii sakaraatil mauti, wannajaata minannaari wal ‘afwa ‘indal hisaab.

    Allaahumma inna nas aluka husnul khaatimah wa na’uudzubika min suu ul khaatimah.

    Allaahuma inna nas’aluka ridhaka waljannata wana’uudzubika min shakhkhatika wannaar.

    Ya Allaah, terimalah amal saleh kami, ampunilah amal salah kami, mudahkanlah urusan kami, lindungilah kepentingan kami, ridhailah kegiatan kami, angkatlah derajat kami dan hilangkanlah masalah kami.

    Ya Allaah, tetapkanlah kami selamanya menjadi Muslim, tetapkanlah kami selamanya dalam agama yang kau ridhai – Islam, tetapkanlah kami selamanya menjadi umat dari manusia yang paling engkau muliakan – Sayyidina wa Nabiyyina wa Maulaanaa Muhammad Shallallaahu’alaihi wa aalihi wa shahbihi wa ummatihi, wa baraka wassallam.

    DOA MOHON JODOH (UMUM) :

    Rabbana hablana min azwaajina, wa dzurriyyatina qurrata a’yuniw, waj’alna lil muttaqiina imaamaa.

    DOA LELAKI MOHON JODOH :

    Rabbi hablii milladunka zaujatan thayyibatan akhtubuhaa wa atazawwaju bihaa wa takuunaa shhahibatal lii fid diini wa dun-ya wal aakhirah

    Allaahumma inni as-aluka zaujatan hasanatan jamiilatan kaamilatan wa tsabbit qalbahaa iimaanan bika wa birasuulika fid dun-ya wal aakhirah.

    DOA PEREMPUAN MOHON JODOH :

    “RABBI HABLII MILLADUNKA ZAUJAN THAYYIBAN WAYAKUUNA SHAAHIBAN LII FIDDIINI WADDUNYAA WAL AAKHIRAH”.

    PENUTUP


    Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanataw wa fil aakhirati hasanataw wa qinaa ‘adzaabannaar wa adkhilnal jannata ma’al abraar.

    Rabbanaa taqabbal minna innaka antassamii’ul aliimu wa tub’alainaa innaka antattawwaaburrahiim. Washshalallaahu ‘alaa sayyidinaa wa nabiyyinaa wa maulaanaa muhammadin wa ‘alaa aalihi wa shahbihi wa ummatihi wa baraka wassallam.

    HASBUNALLAAH WANI’MAL WAKIIL NI’MAL MAULA WANI’MAN NASHIIR.

    Subhana rabbika rabbil ‘izzati, ‘amma yasifuuna wa salamun ‘alal anbiyaa-i wal mursaliin, walhamdulillahirabbil ‘aalamiin.

    Aamiin yaa Allaah yaa rabbal ‘aalamiin.


    Ganie, Indra - Bintaro Jaya, Tangerang Selatan, Banten, Indonesia

    ReplyDelete
  9. SubhanALLAH inspiratif sekali :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...