23 February 2012

Tarbiyah Cinta












Tarbiyah.


Didikan atau sentuhan kasih dari Tuhan. Dari hati yang kasar menjadi lembut. Dari rasa diri yang bongkak menjadi tawaduk. Dari jiwa yang lupa akhirnya ingin kembali semula kepada sang Pencipta.


Benar. Tarbiyah itu harus dirasai sakit dan peritnya dahulu maka barulah dapat mengenal erti sebuah kemanisan iman.


Bilamana Allah telah memilih kita untuk ditarbiyah dengan cintaNya, maka bersyukurlah kerana kita telah terpilih untuk berada dalam golongan orang-orang yang dicintai di sisiNya.


Tarbiyah cintaNya sudah pasti amat pahit di dunia kerana DIA ingin memberikan rasa manisnya di sana, di syurga sana.


Terimalah dengan lapang dada.


Kerana tarbiyah inilah yang akan melahirkan insan yang hebat, para mujahid yang sentiasa tegar berjuang tanpa kenal erti perit, kerana tarbiyah ini jualah akan melahirkan daie yang berjiwa besar untuk melihatkan kegemilangan Islam kerana hatinya menyedari, cuma di sana nanti tempat rehat yang abadi.


Kerana tarbiyah ini memerlukan pengorbanan dan himmah yang tinggi. Pengorbanan rasa di jiwa. Sanggup mengorbankan segala harta dan nyawa semata-mata meraih redhaNya cuma.


Sesungguhnya, Allah mentarbiyah hambanya setiap masa. Tetapi tidak semua dapat merasai manisnya tarbiyah cinta Allah. Andai diri tidak melihat dengan mata hati. Andai diri tidak dididik dengan iman yang sejati pasti akan berkeluh kesah dan merasa derita.


Bukan mudah mengharungi ujianNya. Bukan mudah menerima setiap dugaan yang datang bertimpa-timpa. Namun duhai diri, sentiasalah berpesan kepda dirimu sendiri.



“Innalillahi wainna ilaihi rajiun-
(kita milik Allah dan hanya kepadaNya kita kembali)”



Sungguh,, ku amat menyukai patah kalimah agung ini.


Kerana dengan sepatah kalam ini akan sentiasa mengingatkan diri kita cuma milik Tuhan.


Oleh itu, berhaklah Dia menguji. Berhaklah Dia menduga.


Tidak perlu lagi kita terus-terus menyoalNya, kenapa kita yang harus diuji?


Jawapannya Cuma satu. Kerana kita Cuma hambaNya. milik mutlak sang pencipta selamanya.


Tidak perlu terus bersedih dan meratap apa yang telah pergi dan hilang dari diri kerana Allah telah 
menentukan yang terbaik buat diri.


Rasailah tarbiyahNya dengan berlapang dada dan bersyukur. Bersabar menerima apa adanya. Pasti ganjaran yang cukup besar menanti di sana. Di sana, tempat rehat yang abadi. Biarlah bersusah di sini, tetapi kita aman di sana nanti. Yakinilah dengan janji-janji Ilahi.


Syed Qutb berkata:


“Kemenangan berupa syurga itu disimpan untuk mereka yang wajar menerimanya dan tidak wajar menerimanya melainkan orang-orang yang sanggup berdiri teguh sehingga ke akhirnya. Mereka teguh menghadapi kesusahan dan penderitaan, sanggup menghadapi goncangan-goncangan dan mereka sanggup menghadapi rempuhan ribut badai”



Subhanallah…subhanallah…


Ringkasan coretan,



"Tarbiyah cinta Allah adalah tarbiyah yg cukup indah... Tarbiyah cintaNya hanya akan dirasai oleh jiwa yang juga mencintaiNya dengan setulusnya…
Buat mereka yang sentiasa berusaha mencari dan mencari cinta Allah, kuatkan langkah kaki pasti akan ketemu jua cinta Ilahi...pabila sudah bertemu, buktikan cintamu padaNya dengan sentiasa tabah dan pasrah, sabar dan redha menghadapi apa jua tarbiyah ujian yg diberikan oleh Pencipta... Sedarilah, tarbiyah cintaNya sebenarnya adalah bukti cinta Allah kepada kita"




~Salam sebening mentari Jumaat, semoga kalian sentiasa dalam rahmat Allah dan beroleh manfaat… :’)~



Munajatku: “Tuhanku...sentisalah mentarbiyah diriku dengan tarbiyah cintaMu…maafkan hamba andai diri terkadang tidak kuat mengharungi segala ujianMu, ampuni hamba andai pernah terkhilaf mentafsir takdiranMu…Pandanglah hambaMu ini dengan belas kasihMu, jangan pernah ditinggalkan hamba keseorangan mengharungi keperitan dan terus melemah dalam kedukaan melainkan Engkau sentiasa ada di sisiku…cukuplah Engkau bagiku wahai Tuhanku yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang”




~Cuma ingin redhaMu Tuhan~

: hikmatul islam
: 0830 am
: 22022012

5 comments:

  1. Tarbiyah cinta Allah adalah kemanisan yang akan memberikan jutaan kebahagiaan buat kita semua.. hakiki, kekal dan penuh rahmatNYA...

    ReplyDelete
  2. na'am..benar sekali ukhti puteri...smoga sinar kebahagiaan ternanti di hujung sana, meskipun perit dan luka hari ini tetapi kemanisan dariNya pasti akan tersedia.... :)

    ReplyDelete
  3. terima kasih anis, kerana menguat kan lagi iman sy dgn bahan bacaan entry siti disamping sy selalu berdoa, kadang sy lemah dan menngis dengan ujian yg Allah berikan. ye kita ni milik Nya,kadang terlupa setiap kejadian ada 1001 himahNya.subhanallah...

    ReplyDelete
  4. subhanllah...
    ssghnya hidayah itu milik ALLAH, DIA titipkan buat sy dlm tulisan yg tak sberapa ini utksy kongsikan bersama yg lain..
    ssghnya,,hati kita Allah yg pegang kan? sy juga turut berdoa smoga kita sma2 dikekalkan hdyh kpd kebenaran dan ketaatan kpdNya..i'allah... =)

    ~salam ukhuwah dr saya dr hati~ :')

    ReplyDelete
  5. terima kasih kakak..boleh saya gelarkan kakak?? setiap kata2 kakak memang terkesan di hati ini..andai dengan cara membaca setiap bait kata2 dr kakak mampu mnyedari dri ni,saya tersangat bersyukur.terkadang terasa rindu untuk membaca setiap kata2 kakak...insyaallah,teruskan menulis ye kak.
    semoga dengan ucapan tarbiyah ini mampu menyedarkan hati2 yg kosong yg terlalu merindui penciptanya tanpa disedari oleh dri sendri..
    aminnn ya rabb..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...