06 May 2012

Kenali DIA untuk terus mencintai-NYA










Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum wbr…


Salam hembusan kasturi ‘solehah’ mewangikan seluruh pelusuk alam,

Salam tiupan angin rahmat buat insan yang sentiasa merindui Tuhan,

Salam mujahadah buat para mujahidah yang sentiasa berjuang tanpa mengenal erti kelelahan,

Salam seindah pawarna iman yang mewarnai dunia dan seluruh kehidupan.


Alhamdulillah, ‘pertempuran’ dan jihad di atas lembaran kertas ilmu telah pun berakhir pada hujung bulan April yang lalu. Semester 7 menanti dengan langkah jihad seterusnya. Sesungguhnya, perjuangan menuntut ilmu ini pastinya tidak akan pernah ada titik noktah. Semakin dipelajari ilmuNYA, ternyata diri semakin jahil.


Benar. Terasa jahil dan kerdilnya diri kerana hakikat mengenal ALLAH tidak akan terhenti setakat pada khatamnya kitab-kitab agama, tidak akan terhenti dengan hanya membaca dan mengenaliNya hanya pada nama tetapi hakikat mengenalNYA adalah dengan ‘mencariNYA’ secara berterusan. Tanpa henti.


Sungguh, ku jadi jatuh cinta pada ilmu Usuluddin tatkala abi menyuruhku mendalami ilmu ini. Pada permulaannya memang ku akui ku tidak punya minat kepada ilmu ini kerana kesukaanku lebih kepada bidang Syariah.


Namun, bak kata orang, ‘tak kenal maka tak cinta’. Akhirnya ku mengerti, andai ‘pengasasnya’ tidak kita kenali, bagaimana untuk kita terus berdiri beramal dengan setulus hati? Andai Sang Pencinta tidak kita rapati, mana mungkin kita bisa mencintaiNya sepenuh hati?


Ternyata,, semakin kita mengenali ALLAH, semakin kita merasa agung dan hebatNya kuasa DIA miliki.

Semakin kita mengenali ALLAH, semakin kita merasa diri kita kerdil dan hina andai diri jauh dari Ilahi.

Semakin kita mengenali ALLAH, semakin kuat pula DIA menguji dan terus menguji iman dan akidah di hati.


Tanpa mengenaliNYA sebaik mungkin, kita tidak akan tersedar akan hakikat diri. Berstatus hamba yang abadi. Pemilik mutlak Ilahi.

Tanpa mengenaliNYA sebaik mungkin, hidup kita pasti akan tersasar dari jalan petunjuk dan kebenaran.

Tanpa mengenaliNYA sebaik mungkin, pastinya kita tidak mungkin dapat membezakan antara yang patut disembah atau yang layak untuk ditaati. Kenapa? kerana cuma Dia-lah yang layak menjadi tempat tumpuan kecintaan dan ketaatan yang abadi.






Di saat datangnya sinar cahaya yang terang, DIA sentiasa menunjukkan jalan kebenaran. Sentiasa menyuluhkan cahaya dan mengeluarkan kita dari kegelapan mahupun kejahilan. Betapa baiknya DIA. Tidakkah kita menyedarinya?


FirmanNya yang bermaksud:

“Dia-lah yang memberi rahmat kepadamu dan para malaikat-Nya (memohon ampunan kepadaMu) agar Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya yang terang. Dan Dia maha penyayang kepada orang-orang yang beriman. (al-ahzab: 43)”


Subhanallah.. Lihatlah. Bukankah Dia sentiasa membuktikan cintaNya kepada kita? tetapi kita pula bagaimana?


“Betapa Allah sentiasa mencintai hamba-hambaNya tetapi belum tentu hamba-hambaNya bisa mencintaiNya seperti Dia mencintai hambaNya...”


Allahu… Sememangnya kita manusia sentiasa menzalimi diri sendiri. Sentiasa ingin meletakkan sesuatu pada kemahuan kita, bukan menurut kemahuanNya. Sentiasa ingin mengikut hawa nafsu dan perasaan, selalu ingin berpaling dari hukum Tuhan. (ya rabbi.. ighfirli zunubana…)


Akhirul kalam…marilah kita sama-sama susuri jejak langkah mencintai Ilahi. mari kita kenali sedalam-dalam Pencinta Sejati, agar kita bisa meraih cinta dan redhaNya yang abadi…renungi dan hayatilah firman Ilahi ini:

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Jika benar kamu mencintai Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mencintai kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” 
(Ali ‘Imran:31)

Juga sepotong ayat yang membuatkan jiwa terasa begitu keterharuan :’(

“Dan orang-orang yang mendapat petunjuk, Allah akan menambah petunjuk kepada mereka dan menganugerahi ketakwaan mereka” (Muhammad: 17)

~Terima kasih ya allah di atas semua petunjuk yang Kau beri…diri tersedar kembali maka ku pinta kuatkanlah hati ini untuk terus memilih jalan terbaik yang Engkau tunjuki…~


DOA MUNAJAT:  “Ya allah ya Tuhan kami…andai kami jahil, maka ajarkan kami dengan ilmuMu…andai kami bodoh, maka bijakkan kami dengan mendalami agamaMu… andai kami tersesat, maka tunjukkan kami dengan hidayahMu…andai kami keliru, maka jernihkan fikiran kami dengan membimbing kami ke arah jalan kebenaranMu…

Ya allah…andai kami masih tidak bisa mengenaliMu, maka rapatilah kami agar kami dapat merasai agungNya kuasa Pencipta kami…andai kami jauh, maka dekatilah kami agar kami semakin mendekati cahayaMu…

sesungguhnya jangan ditinggalkan kami sendiri keseorangan tanpa kami mengenaliMu kerana sudah tentu kami termasuk orang-orang yang merugi…tanpa petunjuk dan hidayahMu siapalah kami…

Dengan rahmatMu Tuhan, kasihi dan sayangilah kami…penuhkanlah dalam hati kami dengan rasa takut dan harap, tawaduk dan cinta sebenar-benar cinta kepadaMu. Hanya padaMu kami meminta duhai Kekasih yang Maha Mengasihani. Amin ya rabb…”



~Cuma ingin redhaMu~

: Hikmatul islam
: 05052012
: 0730am 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...