25 November 2011

KETULUSAN HATI




Tuhan,
Dalam letih aku menagih
Dalam pedih aku merintih
Dalam sendu aku merayu
Dalam air mata aku meminta...
Ikhlaskan hati ini Ya Rabbi!
sungguh sukar sekali
untuk meraih sebuah ketulusan
sekeping hati bernama qalbi…



Sesungguhnya,
aku amat malu pada-Mu
betapa lemahnya aku
dalam menghadapi tiap ujian
yang Kau berikan pada diriku
padahal Engkau ingin menguji
dan terus menguji lagi
sehingga thabat hati ini
hanya semata untuk-Mu Ilahi…



Terkadang saat hati telah tulus
datang bisikan demi bisikan
penggoyah ketetapan iman
‘hatiku untuk-Nya!’
‘apa benar-benar kerana-Nya?’
‘Atau kerana manusia semata??’
akhirnya tersungkur lemah
dek goncangan syaitan
yang sentiasa menggoda
agar berpaling dari suci hati untuk-Nya…



Rabbi…
Jangan diuji sehingga ia hilang
menjadi debu-debu yang berterbangan
yang bisa menghancurkan amal kebajikan
yang telah lelah dikerjakan
pengorbanan demi pengorbanan
moga selamat sampai ke mizan
untuk beroleh syafaat dan kasih-Mu Tuhan..



Ya Ilahi…
Dalam payah aku pasrah
Tangan diangkat terus menadah
Memohon ampun dan maghfirah
Mendamba sebuah ketulusan hati
Pasakkan ia meski sentiasa goyah
Kasihani hamba-Mu yg bersifat lemah
Kerana Dikau Maha Pemurah…



Pintaku pada-Mu,,
Moga masih tersisa
Di sudut hati kecil ini
Kurniakan daku rahsia itu Tuhan
Memahami dengan sebenar-benar pengertian
Erti sebuah keikhlasan
Ku harapkan jernih sebuah ketulusan
Moga apa yang dikerjakan
Hanya demi REDHA-Mu Ya Rahman…






p/s: "Sesungguhnya Kami turunkan kitab (al-Quran) itu kepada engkau dengan kebenaran. Oleh sebab itu sembahlah Allah dengan tulus ikhlas beragama semata-mata keranaNya. Ketahuilah bahawa agama yang suci murni itu kepunyaan Allah." (al-Zumar:2-3) 



~sebuah monolog jiwa hikmatul islam~

: Sabtu,
: 1200 pm,
: 1 Muharram 1433 Hijrah.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...