24 November 2011

Muhasabah Cintaku









 “Breast cancer. Tapi, masih pada peringkat awal. Kamu perlu belajar bertenang. Jangan mudah stress. Nanti sakit kamu akan semakin serius dan parah.”



Pesanan itu tenggelam timbul dan sayup-sayup kedengaran. Pandangan terasa berpinar-pinar. Jalan terasa semakin kelam. Dunia terasa kian gelap. Ku tahan, tidak ingin air mata ini menitis di hadapan manusia. Lalu ku masih cuba ukirkan senyuman. Meskipun senyuman itu semakin ternampak kelat dan kian pahit…


“Sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan yang Maha Penyayang di antara semua penyayang” (Al-Anbiya’:83)



Lagu ‘muhasabah cintaku’ oleh Edcoustic terbunyi-bunyi kembali. Baru semalam rasanya ku mendengar lagu tersebut. Bila sekali lagi ku pasang, liriknya seakan-akan ditujukan buat diriku. Terasa cukup syahdu…



Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemahnya diriku in
beratnya ujianMu ini
ku pasrahkan semuanya padaMu

Tuhan…baru ku sedar
Indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku

Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini Ya Ilahi
Muhasabah cintaku

Tuhan…kuatkan aku
Lindungi aku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu…




“Ukhti..ana tidak mampu hadapi semua nie...”


Dengan rembesan air mata, lalu ku ceritakan satu persatu kepada ukhti yang pernah belajar di bumi mesir itu. Kami pernah duduk serumah dan dialah kakak yg paling rapat dan banyak memberi nasihat kepadaku.


Dia beristighfar panjang. Terkejut barangkali. Sama sepertiku, yang masih juga terkaku dengan semua ini. Lantas dia terus memperingatkan ku dengan janji-Nya.


Sesungguhnya adikku… Ketahuilah…Tidaklah Allah memberikan kita suatu ujian melainkan DIA tahu kita mampu memikulnya…Bersabarlah…jadikan solat dan sabar sebagai penolongmu.!’


Menitis semakin lebat air mataku di saat membaca pesanan ringkas tersebut. Sebak.


Jika dia ada di hadapanku, sudah tentu akan ku peluk dia erat-erat. Menangis sepuas-puasnya di bahunya. Namun sayang, dia berada jauh dariku. Tinggalku sendiri di sini.



Dan malam itu, kasihan ukhti, dia juga sama tidak dapat tidur dan menangis mengenangkan khabaran dariku. Dan aku lebih-lebih lagi, mana mungkin bisa melelapkan mata. Terasa nafas kian semput. Rasa sakit di dada semakin berdenyut-denyut.


Terbayang-bayang wajah kematian di mata. Saat ini terasa maut semakin mendekat. Seakan-akan DIA telah memanggil-manggil namaku untuk dijemput pulang. Seakan-akan sayup kedengaran namaku yang dipilih untuk bertemu Tuhan. Semuanya seakan-akan ternampak-nampak di mata. Terasa masa yang ku punya sudah terlalu sedikit dan suntuk.



“Allahu allah…berikanku lagi kesempatan masa untuk bertaubat dan menyucikan diri. Ku ingin bertemu denganMu dengan keadaan Engkau redha kepadaku…” Hati berbisik-bisik sendirian.



Tanpa berlengah lagi, ku terus bangkit dan berwuduk. Ingin meluahkan segala-galanya pada DIA. Ingin bermohon semuanya pada yang Esa.



Kerana DIA yang menitipkan sakit ini padaku. DIA yang memberiku rasa perit ini.



Teringat kata-kata ucapan yang diungkapkan oleh Nabi Ya’kub a.s apabila membaca sirahnya. Baginda berkata dengan tenang sewaktu Allah menimpakan penyakit yang berpanjangan kepada dirinya.



“Aku sakit dan Engkau jualah yang menyembuhkan. Jika Engkau melihat bahawa aku sudah saatnya untuk sembuh maka sembuhkanlah aku ya Tuhan. Sakit yang paling aku senangi adalah sakit yang Engkau senang bila ia ada padaku.”



Subhanallah…! Iman seorang nabi yang cukup ampuh dan kental sekali. Apakah aku mampu menghadapi penyakitku ini sepertimana baginda hadapi??


Tidak akan mampu. Kerana dia seorang nabi,sedangkan aku cuma hambaMu yang lemah lagi hina. Namun begitu, ku tidak ingin sesekali berputus asa dari rahmatMu Ya Muhaimin.


Lama ku bersujud. Seusai memberi salam, bersimpuh lemah di hadapanNya.


Dan di saat menadah tangan di hadapanNya, ku hamburkan segala tangisan dan jeritan ini. Menangis semahu-mahunya. Allahu..menangis lagi…


Biarlah. Tangisan ini tidak hina di mata-Nya.



Mungkin jika menangis di hadapan manusia bisa mencebik dan bosan untuk mendengar tangisan dan jeritan ini, tetapi ku yakini Tuhanku tidak seperti itu. Malah DIA sentiasa ada untukku. Dan untuk semua makhlukNya.



DIA setia mendengar keluh kesah setiap jiwa. Dia setia mendengar rintihan dan rayuan hamba-hambaNya. Dia sentiasa setia berada di sisi setiap hamba. Meskipun setiap jiwa belum tentu dapat setia kepada-Nya.



“Sesungguhnya hanya kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku” (Yusuf:86)




 “Tuhan, lihatlah hambaMu ini. Pandanglah wajah hamba ini. Yang lemah, longlai. Tidak punya apa-apa, tidak miliki apapun. Semuanya Engkau yang punya.


Tuhan…Jika sakit ini lebih Kau sukai ia berada bersamaku, maka Kau tenangkanlah rasa hati yang gundah dan gelisah ini.


Jika sakit ini merupakan suatu yang bisa menggugurkan dosa-dosa, jadikanlah daku bersyukur dengan ujian ini kerana Engkau hendak membersihkan sgala dosa noda, semoga dibersihkan segala dosaku dengan sebersih-bersihnya.


Jika sakit ini merupakan suatu pengujian tingkat martabat iman di sisiMu, maka pilihlah daku untuk termasuk di kalangan orang-orang yang bersabar menerima semua ini. Dengan lirih hati, dengan rendah diri terimalah hambaMu hina ini…Allahumma amin…”


Diaminkan doa itu bersama raupan tangisan air jernih yang tidak henti-henti mengalir.


Pasrah. Perkataan itu yang dapat dirasai setelah memberitahu segala-galanya pada DIA.


Ku ambil kitab-Nya, belek semula ayat yang ukhti pesan tadi. Berkali-kali ku istighfar, berzikir dan akhirnya membaca ayat terakhir surah al-Baqarah itu, cuba mencari kekuatan di balik sepotong ayat tersebut.



“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa) ‘Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa dan tersalah. Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, jangalah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami, Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir’.”  (AL-Baqarah:286)



Allahurabbi…



Tuhan..Mendengar ayat-ayatMu, terasa sejuknya menyirami tangkai hati. Seakan seperti titis embun selepas hujan yang dingin menitis ke bumi. Seakan-akan Engkau sedang bercakap dengan hati. Seakan-akan Engkau sedang berkomunikasi dengan jiwa ini. Seakan-akan Engkau sedang menyampaikan pesan kepada diri.



Membaca ayat-ayatMu, memberikan suatu ketenangan yang tidak dapat ditafsir dengan kata-kata, tiap bait patah kalam-Mu yang terukir, tidak akan mampu dan terbanding dengan bahasa apapun, dengan kalam apapun yang manusia ingin ciptakan. Tidak mungkin akan sama. Tidak mungkin akan tertanding. Subhanallah…



Ya. DIA-lah ILLAH segala Illah. DIA-lah Tuhan segala tuhan. Pemilik jiwa dan rasa. Maha Agung, Maha Suci lagi Maha Tinggi. Allahuakbar…



Ku yakini, setiap penyakit pasti ada penawarnya. Ku tidak ingin berputus asa dari rahmatMu Tuhan. Ku akan terus berusaha dan berusaha untuk sembuh dan pulih seperti biasa. Juga tidak akan jemu untuk bersujud meminta. Terus berdoa dan berdoa memohon belas kasihMu.


Ya Allah! Aku milikmu…jiwaku, tubuhku, hatiku, semuanya Engkau yang punya.. Engkau yang berhak ke atasku.. samaada untuk memuliakan, ataupn menghina, samada ingin menghidupkan atau mematikan…



Tuhan, Aku milikmu, padaMu jua ku kembali… Semoga kembaliku kepadaMu dengan qalbun salim, dan Engkau redha kepadaku…”




“Orang-orang sabar iaitu orang-orang yang apabila mereka ditimpa musibah mereka mengatakan “innalillahi wa inna ilaihi rajiun” (Al-Baqarah:156)



p/s: Buat insan-insan yang sedang sakit menderita di luar sana…jangan sesekali berputus asa dari rahmatNya. Jangan terus larut dalam air mata duka. Hiburkan jiwamu dengan janji-janji Yang Esa. Pasrahkan jiwamu dengan munajat kepadaNya. Meskipun sakit itu kian ternampak parah dan kritikal, tetapi yakinlah pasti akan ada pertolongan dan rahmat dari-Nya…Sesungguhnya TuhanMu adalah yang Maha Pengasih di antara yang maha pengasih…



“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka. Maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia maha mengetahui orang-orang yang dusta” (Al-ankabut:2-3)



“Allah tidak menimpakan musibah ke atas orang mukmin melainkan kerana salah satu daripada dua perkara: mungkin dia mempunyai dosa yang tidak dapat diampunkan kecuali dengan cubaan itu. Kedua, dengan ujian itu darjatnya di sisi Allah dinaikkan…”




*Diadaptasi dari sebuah kisah benar...apa yg baik jadikanlah ia sbg mnfaat dn hikmah kpd diri...stsalah bemuhasabah mskipun Tuhan belum mengujimu dgn ujian kesakitan...smoga stsa mnjdi hmbaNya yg bersabar dan bersyukur..!*


 
Diari Nukilan:


: Hikmatul Islam
: 11112011
: 1100pm


~Cuma Ingin RedhaMu Rabbi~


2 comments:

  1. salam ukhti . mabruk alaiki :)
    karya yang HEBAT !
    MasyaAllah ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm wbr...
      usbhnallah..
      karya yg hebat hasil dari idea yg MAHA TERHEBAT mmberikan sy ilham tuk dkongsikan bersama yg lain...
      ya tuhanku..
      smoga brmnfaat utk ummat...
      smoga hati mrk terus bertautan utkMu...
      amin :')

      ~slm ukhuwah~

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...