18 October 2014

Siapa kita pada pandangan-Nya?



Bismillah.
Saya mendengar suatu video yang sangat membuatkan saya terjentik rasa. Bergetar seluruh jiwa.
Ustaz Ebit Lew menceritakan,
"Suatu hari, tuan haji ini ingin membayar barang beliannya kepada seorang penjual. Lalu, penjual tersebut mengambil duit itu dan membelek-beleknya. Lama.
Tidak lama kemudian, penjual itu berkata 'Tuan Haji, duit ini palsu.' Maka, terkejutlah tuan haji tersebut lalu jatuh pengsan.
Bila dia sedarkan diri, peniaga tersebut berkata kepadanya, 'Tuan Haji, saya tidak marahkan tuan cuma saya ingin mengatakan bahawa duit tuan itu palsu, tidak bernilai.'
"Ya, saya tahu kamu tidak marahkan saya. Saya jatuh pengsan kerana saya tiba-tiba berfikir. Jika kelak saya dihitungkan amal, saya serahkan semua amalan saya lakukan di dunia kepada Allah tapi tiba-tiba Allah lalu mengatakan, 
'Semua amal yang kau lakukan palsu, dusta!' Bagaimana untuk saya hadapi situasi tersebut?"



--------
Allahuakbar. Sangat 'terasa' seolah Allah juga sedang mengatakan kepada diri sedemikian. Membuatkan hati merasa takut yang amat. Tanpa sedar air mata mencurah-curah.
"Ya Allah, aku tiada apa amal yang hebat untuk dihadapkan kepada-Mu. Aku masih belum buat apa-apa untuk Islam. Aku masih belum berjuang sungguh-sungguh untuk agama.
Aku masih sedang bertatih mengenal-Mu. Masih sedang belajar bersabar dan bersyukur. Masih sedang menghadam erti hikmah di sebalik setiap ujian.
Allah Tuhanku. Aku tiada amal, sedikit sekali. Jika amal yang sedikit ini menjadi seperti debu-debu berterbangan, maka hancurlah jiwa. Sengsaralah diri.
Allah Tuhanku. Siapalah aku pada pandangan-Mu? Tiada apa-apa. Jika bukan kerana rahmat-Mu, tidaklah hamba memiliki apapun di dunia ini. Bantu hamba untuk terus menyungkur sujud kepadaMu ya Rabbi..."

Teringat segala janji-janji dengan Tuhan. 
Ya Allah, bantu aku laksanakan segala janjiku kepada-Mu....


---------
Apabila ditanya, 'Bagaimana kita mahu mengetahui pandangan kita atau kedudukan kita di sisi Allah?"
Kata para ulamak, 'Lihatlah bagaimana kita letakkan Allah di sisi kita."
Jujurlah bertanyakan pada diri sendiri. Apakah....
Kita ingat Allah lebih banyak daripada kita ingat kepada manusia setiap hari?
Kita ingat Allah, lebih banyak kita fikirkan pandangan Allah akan terima amal kita ke tidak atau kita lebih banyak memikirkan pandangan dan kritikan manusia pada kita?
Kita ingat Allah, dengan sebenar-benar tulus ingatan, atau kita lebih banyak mengingati hal-hal keduniaan?
Jika isi dunia yang lebih banyak kita ingati, sungguh kita masih 'jauh' dari Allah sebenarnya.

Amr bin ‘Auf r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
"Demi Allah! Bukanlah kemiskinan itu yang aku khuatirkan terhadap kamu, tetapi yang aku khuatirkan kepada kamu ialah dunia dilapangkan kepada kamu, sepertimana ia telah dilapangkan kepada orang-orang sebelum kamu,
kemudian kamu akan berlumba-lumba untuk mendapatkannya sepertimana orang-orang sebelum kamu berlumba-lumba untuk mendapatkannya. Lalu dunia akan melalaikan kamu sepertimana ia telah melalaikan mereka."
(Hadis Riwayat Bukhari)



"Kita bukan siapa-siapa.
Usah sesekali berbangga dengan apa yang kita punya.
Ia semua milik DIA, Sang pemilik utama.

Kita bukan siapa-siapa.
Usah berbangga jika manusia memuji.
Belum tentu malaikat sudi untuk memandang diri.

Kita bukan siapa-siapa.
Usah berbangga jika diri femes dikenali.
Sedangkan para langit tidak mengenali.

Kita bukan siapa-siapa.
Jika bukan Allah yang memberi pinjam kepada kita.
Bersyukurlah selalu dengan apa yang punya.
Dan teruslah ikhlas menjadi hamba-Nya, 
bukan hamba dunia."

: hikmatul islam         
: 18102014
: 0645 p.m 


1 comment:

  1. ijin menyimak dan terimakasih atas pencerahannya semoga kita selalu ada dalam kelancaran ,thank admin

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...